Čo sú aktívne a neaktívne zložky v kozmetike?

nazov
meno
Alžbeta
Trh s kozmetickými produktami je dnes plný najrôznejších produktov. Nájdete medzi nimi také, ktorých predaj spočíva len v marketingových ťahoch, a ktorých kvalita ani zďaleka nezodpovedá ich cene. Našťastie sú stále medzi nimi aj také produkty, ktorých účinkom sa vaša pleť skutočne poteší. Všetko závisí od zložiek, ktoré kozmetické produkty obsahujú. Jedným zo základných delení je ich rozdelenie na zložky aktívne a neaktívne. Viete, čo znamenajú a prečo by sme im mali pri kúpe produktov venovať pozornosť?
 
Z rozdelenia na aktívne a neaktívne látky prirodzene vyplýva, že aktívne budú na našu pleť pôsobiť silnejšie, kým účinok tých neaktívnych by nemal byť až taký výrazný. V skutočnosti to však nie je až také jednoduché. Ako to teda naozaj je a čo toto označenie v skutočnosti znamená?
 

Aktívne zložky


Aktívne zložky môžu mať chemický alebo prírodný pôvod a ich typickým znakom je, že sú najsilnejšou prísadou daného produktu starostlivosti o pleť. Do receptúr kozmetických prípravkov sa vkladajú s cieľom napraviť či zmeniť vlastnosti pleti tak, aby vyriešili problémy, s ktorými bojuje.
 
Ak sú aktívne zložky použité vo výrobkoch považovaných za lieky, sú voľne definované ako akákoľvek zložka liečivého produktu určená na zabezpečenie terapeutickej a farmakologickej aktivity. Majú priamy účinok na diagnostiku, liečbu, tíšenie, ošetrenie či na prevenciu chorôb. Okrem toho sa tieto zložky používajú aj na ovplyvnenie štruktúry či akejkoľvek funkcie ľudského tela. Označujeme ich preto aj ako ingrediencie, ktoré sú biologicky aktívne.

Príklady aktívnych látok

Vo všeobecnosti sa za aktívne zložky považujú všetky retinoidy (chemické zlúčeniny, ktoré sú provitamínmi vitamínu A), kyseliny a filtre ako oxybenzón alebo avobenzón . Všetky tieto zložky sú totiž dostatočne aktívne na to, aby dokázali zmeniť štruktúru pokožky.
 

Neaktívne zložky

Ak vieme určiť, ktorá látka je v zložení produktu aktívna, vyhľadať tie neaktívne už bude jednoduché. Neaktívne zložky sú totiž klasifikované ako akékoľvek zložky liečiva, ktoré sú iné ako samotná účinná látka. Platí teda, že akákoľvek látka produktu, ktorá nie je totožná s aktívnou zložkou, resp. aktívnou látkou, je látka neaktívna.
 

Aktívne a neaktívne zložky na obaloch kozmetických produktov

Aktívne a neaktívne zložky sa úvádzajú nielen na obaloch kozmetických produktov, ale aj na marketingových materiáloch. Je to nástroj komunikácie a predaja, ktorým kozmetické značky podvedome lákajú zákazníkov k nákupu. V mnohých prípadoch však propagujú len aktívne zložky produktov, pričom na tie neaktívne sa väčšinou zabúda.
 
Napriek tomu, že neaktívne zložky sú až príliš často ignorované, nemali by sme ich ignorovať. Na baleniach kozmetických produktov sú väčšinou napísané najmenším možným písmom. Aj napriek ich nevýraznému označeniu si však treba uvedomiť, že sú súčasťou produktu, ktorý kupujeme. Ich obsah by sme si preto mali dôkladne preštudovať ešte predtým, než daný produkt použijeme.
 

Pozor! Aj neaktívne látky majú vplyv na pokožku

Mnohí si kvôli nedostatočnému označeniu obsahu neaktívnych látok v produkte myslia, že „neaktívny“ znamená, že „nemá žiadny vplyv na pokožku“. To je však omyl. A aj keď neaktívne látky nemajú predpoklady zmeniť štruktúru pokožky, neznamená to, že na pokožku nemajú žiadny vplyv.

Príklady neaktívnych látok

Ako neaktívna látka produktov sa väčšinou označuje alkohol, základový olej, vôňa či silikón. Môžete si však byť celkom istí, že vysoká hladina alkoholu v produkte bude na vašej pokožke určitým spôsobom „aktívna“. Neaktívnosť a aktívnosť jednotlivých zložiek je teda veľmi úzko spojená s vlastnosťami, aké vaša pleť má. Aj preto treba k ich hodnoteniu pristupovať individuálne.
 

Sendvičová analógia Caroline Hirons:

Pre lepšiu predstavu si v role kozmetického produktu môžeme predstaviť slaninový sendvič, kde slanina bude predstavovať aktívnu zložku a chlieb zložku neaktívnu. Ak by však tento slaninový sendvič použili ľudia s intoleranciou či alergiou na lepok, určite by na nich ako aktívna látka pôsobil viac chlieb než samotná slanina.
 
Pri kúpe produktov sa preto snažte ignorovať marketingové ťahy. Namiesto toho si dôkladne prečítajte štítok so zložkami produktu. To je jediný spôsob ako zistíte, ktoré jeho zložky budú na vašu pleť pôsobiť ako naozaj aktívne prísady. V každom produkte, po ktorom siahnete, môže byť totiž zdanlivo neaktívna zložka, na ktorú bude vaša pleť reagovať ako na aktívnu.
name

Alžbeta

Beauty Editor

Zanietená pisateľka, milovníčka dobrých kníh, vône rannej kávy, výhľadov z kopca a ticha, ktoré lieči. Obdivovateľka veľkoleposti neporušenej prírody a jej blahodarných zložiek, ktoré rada využíva aj v hraniciach beauty sveta. Očarenie nachádza najmä v tónoch prirodzenej ľudskej krásy, ktorú najradšej obdivuje v kombinácii s vnútorným dobrom.

Zatvoriť