Ako je to s expiráciou parfumov

nazov
meno
Alena
Všetky kozmetické produkty majú určený dátum expirácie. Platí to pre krémy, deodoranty, maskaru, make-up aj parfumy. A práve posledným menovaným je určený nasledovný článok. Ak neviete, ako je to s expiráciou parfumov, čítajte ďalej. Dozviete sa tiež, ako parfum skladovať, aby vám vydržal čo najdlhšie. 

Ako rozpoznať starý parfum

Dátum expirácie by mal byť tak, ako je to aj pri iných kozmetických produktoch, uvedený na obale. Expirácia pritom znamená, že po tomto dátume produkt nie je odporúčaný na použitie. Po uplynutí tohto dátumu vám výrobca nezaručuje, že si parfum zachováva svoje pôvodné vlastnosti. Parfum po uplynutí doby expirácie preto pred používaním najskôr skontrolujte. 

Dátum expirácie môžete zistiť viacerými spôsobmi:

Kód šarže

Kód šarže slúži na identifikáciu toho, kedy a kde bol parfum vyrobený. Tvorí ho 3 – 12 čísiel, prípadne tiež písmen a nájdete ho na etikete každého parfumu v časti určenej pre čiarový kód. Kód šarže je prideľovaný každému produktu až pri distribúcii. Spoznáte ho preto o to ľahšie — bude vytlačený iným typom písma. Aby ste zistili, ako starý je váš parfum, budete musieť zadať toto číslo do vyhľadávača pre čísla šarží. Tie, žiaľ v slovenčine nie sú k dispozícii. Pomôcť si budete musieť stránkami v angličtine napr. Checkfresh.com.

checkfresh.com - web na kontrolu šarže kozmetiky
Zadáte značku a kód šarže, a CheckFresh vám povie, kedy bol produkt vyrobený

EXP a PD

Označenie dátumu môže byť aj vo forme napríklad 03/22. Ak je pred dátumom skratka EXP, ide o dátum expirácie. Ak bude pred ním skratka PD, pôjde o dátum výroby.

Čo je to PAO

Na každom parfume by ste okrem toho mali nájsť PAO — dátum spotreby. Označuje ho symbol otvoreného téglika. Číslo, ktoré v jeho blízkosti nájdete, vás informuje o počte mesiacov, počas ktorých si parfum zachová svoje vlastnosti aj po otvorení. Zvyčajne je to 30 mesiacov.

 

Ako zistiť, či je parfum ešte použiteľný

Parfum, ktorý zmenil farbu a má o niečo tmavší odtieň, bude už pravdepodobne starý. Po uplynutí doby expirácie sa tiež môže okolo uzáveru usadiť živicový prstenec. Takýto parfum by ste nemali používať. Mohlo by to mať za následok alergickú reakciu. 

Ak si nie ste istí, či je parfum v poriadku alebo nie, vyskúšajte krátky test:

1.    Najskôr skontrolujte jeho vôňu. Cítite, že vonia slabšie ako obvykle? Zacítili ste vo vôni kyslý nádych? Ak ste na obe otázky odpovedali „áno“, parfum už bude starý. 
2.    Všimnite si, či sa objem parfumu vo fľaštičke nezmenil napriek tomu, že ste ho nepoužívali. Zamerajte sa tiež na jeho farbu a priehľadnosť. Ak sa z parfumu časť odparila, má tmavšiu farbu a je menej priehľadný ako pred tým, jeho životnosť už vypršala. 

Od čoho závisí expirácia parfumov?

Parfumy majú dobu expirácie 3 až 5 rokov. Niektoré vydržia voňať dokonca oveľa dlhšie. Po otvorení sa doba použiteľnosti skracuje na 30 mesiacov.

Životnosť parfumu závisí od jeho chemického zloženia. Ak sú základom vône ťažšie tóny, doba expirácie bude dlhšia. Patria sem parfumy napríklad s orientálnymi alebo drevitými vôňami. O niečo menej stabilné sú parfumy s korenistým, kvetinovým alebo ovocným základom. Najmenšiu životnosť majú parfumy s citrusovým základom vône. 

Ako skladovať parfumy

Životnosť závisí aj od spôsobu skladovania. Ak chcete, aby vám parfum vydržal až do doby expirácie či dlhšie, dodržiavajte niekoľko zásad:

1. Správne miesto je dôležité — parfumu neprospieva príliš nízka ani vysoká teplota. Ideálne podmienky má pri izbovej teplote. Preto nie je vhodné parfum skladovať v skrinke v kúpeľni, kde je okrem výkyvov teplôt vystavený aj zvýšenej vlhkosti. 

2. Parfum dôkladne uzatvorte — nádobu s parfumom vždy uzavrite, aby sa neodparoval. 

3. Priame slnko mu neprospieva — dochádza k odparovaniu alkoholu. Môže sa tiež stať, že pri takomto skladovaní parfum mierne zmení vôňu. Odporúčame ho preto uložiť mimo pôsobenia denného svetla. Môžete ho uskladniť v skrinke, kazete na kozmetiku alebo aj v originálnom papierovom obale. 

 
name

Alena

Beauty Content Creator and Editor

Beauty nadšenkyňa, ktorá si potrpí na kvalitné skin care produkty. Neustále hľadá nové a lepšie produkty, a vždy sa s radosťou nechá zlákať na novinky. Bez SPF a rozjasňovača ani nevykročí z domu.

Zatvoriť