Aj vy čakáte na zásielku z populárneho hongkonského e-shopu YesStyle a neviete sa jej dočkať? My sme mali pred časom v redakcii rovnaký problém – čakali sme vyše mesiaca na dve zásielky, ktoré nie a nie prísť. Najväčším prekvapením bolo, že hoci naše objednávky nepresiahli sumu 150 €, zrazu nás prekvapila informácia, že sú zadržané na colnici a nás čaká colné konanie. Ak máte podobnú skúsenosť a neviete si dať rady, zhrnuli sme pre vás všetky podstatné informácie a postupy, ako vyriešiť colné konanie a refundovať si cez YesStyle svoje colné a daňové poplatky.
V článku sa dozviete:
- Ako zistím, že musím zaplatiť clo a DPH
- Ako postupovať pri riešení colného konania
- Ako dlho trvá colné konanie
- Ako prebieha refundácia cla a DPH cez YesStyle
Ako zistím, že musím zaplatiť clo a DPH?
Prídete na to celkom jednoducho dvomi spôsobmi:
- keď sa prihlásite na stránke yesstyle.com do svojho účtu, nájdete svoju aktívnu objednávku s osemmiestnym číslom a po prekliknutí sa dostanete k sledovaniu zásielky. Ak je vaša zásielka zadržaná na colnici, bude tam svietiť oznámenie:
- alebo vám o pár dní príde poštou Oznámenie o uložení zásielky v sklade dočasnej prekážky (čiže oznámenie o tom, že váš balík je zadržaný na colnici).
*Aktualizovaná informácia (júl 2021): 10. júna 2021 som robila objednávku na YesStyle, pri ktorej mi refundovali colný dlh a DPH z predošlej objednávky (to predstavovalo 31,59 €). Vo výsledku som za objednávku zaplatila 17,82 € (vrátane poštovného) a 15. júla 2021 mi prišiel žltý lístok, s ktorým som šla na poštu, a pri odovzdávaní balíka som platila iba 20 % DPH (približne niečo vyše 2 eurá), nie colný dlh. Takže balík s nízkou hodnotou vôbec nebol zadržaný na colnici, preto bolo jeho dodanie relatívne rýchle.
Ako postupovať pri riešení colného konania?
To už také jednoduché nie je... Ako sme uviedli v 2. bode, poštou vám príde Oznámenie o uložení zásielky v sklade dočasnej prekážky. V ňom sa dozviete, ako ďalej postupovať pri podaní colného vyhlásenia.
Oznámenie o uložení zásielky v sklade dočasnej prekážky
Spolu s týmto oznámením vám zrejme príde poštou aj malý lístoček, na ktorom bude uvedené, že z dôvodu aktuálnej situácie s COVID-19 žiadajú adresátov, aby nenavštevovali colno-deklaračné oddelenie osobne, ale aby požadované dokumenty predložili:
- buď poštou na adresu: Oddelenie colno-deklaračné BA, Tomášikova 54, 832 11 Bratislava
- alebo e-mailom: eckba@slposta.sk
POSTUP
1. Ako prvé vyplníte „Vyhlásenie“, ktoré vám príde poštou
Ako vidíte, v kolónke „Poštovné“ som najprv chybne prečiarkla celý druhý riadok, našťastie, ochotný personál colno-deklaračného oddelenia mi mailom poslal pokyn, aby som tam doplnila sumu objednávky a menu, v ktorej som platila (eurá).
A ešte jedna rada – ja som mala problém nájsť podacie číslo zásielky a skladové číslo zásielky – nájdete ich vľavo hore v Oznámení o uložení zásielky v sklade dočasnej prekážky:
2. Ďalej sa dočítate, že okrem vyhlásenia musíte poslať ďalšie dokumenty
- doklad potvrdzujúci hodnotu a druh tovaru – čiže objednávku alebo faktúru či pro forma faktúru. Ja som poslala printscreen objednávky z webu YesStyle.
- doklad o platbe/úhrade za tovar a dopravu – čiže výpis z účtu, paypal, účet z obchodu, snímku obrazovky z internet bankingu a podobne. Ja som si v internetbankingu stiahla doklad o zaplatení v pdf formáte.
- splnomocnenie – IBA V PRÍPADE, ak hodnota tovaru presiahla 150 €. To v mojom prípade nebolo potrebné, lebo hodnota objednávky bola nižšia. Inak toto splnomocnenie nájdete na stránke Slovenskej pošty v linku tu.
3. Dokumenty pošlete na eckba@slposta.sk
Všetky vyplnené a skontrolované dokumenty som následne
poslala mailom na eckba@slposta.sk. Obratom mi v priebehu jedného dňa odpísali z colno-deklaračného oddelenia, že všetky dokumenty sú v poriadku a musím čakať na ukončenie colného konania. Tento potvrdzujúci e-mail mi prišiel 11. mája 2021 (čiže o deň neskôr).
4. Čakáte na žltý lístok
O niekoľko dní, konkrétne 20. mája 2021 (čiže 10 dní od odoslania všetkých dokumentov), mi už v schránke svietil
žltý lístok s vyrubeným doplatkom (aj som si zanadávala, čo vám poviem ☺):
Výpočet sumy (colný dlh + DPH) bol v mojom prípade takýto:
9 € (fixná suma za podanie elektronického colného vyhlásenia) + 21,59 € (20 % DPH zo sumy 107,96 €) = 30,59 €
So žltým lístkom som šla na poštu, kde som zaplatila doplatok, a následne mi (konečne) vydali môj balík. Objednávku som robila 15. marca, po balík som si šla 21. mája. Juchú.
Skvelá správa – YesStyle refunduje clo aj DPH v plnej výške!
Všetko o refundácii cla a ostatných poplatkov nájdete na webe YesStyle tu. V skratke stačí vedieť, že preplácajú dane aj colné poplatky do výšky 1000 dolárov (alebo do ekvivalentnej sumy v iných menách). Ak chcete podať žiadosť o vrátenie colných poplatkov a DPH, treba:
- vyplniť formulár, ktorý spracuje tím zákazníckych služieb YesStyle, pomocou tohto odkazu.
- doň vpíšete potrebné informácie a priložíte daňový doklad. Ja som sem vložila poplatkový lístok s pečiatkou Slovenskej pošty, ktorý bol nalepený na škatuli s tovarom a zahŕňal celú sumu:
- okamžite po odoslaní formulára mi prišiel potvrdzovací mail. Samotný proces refundácie zvyčajne trvá do siedmich dní. Ja som vyplnený formulár posielala 21. mája 2021 a moja žiadosť bola schválená 22. mája 2021 s tým, že som získala YesStyle kredit vo výške 31,59 € (jedno euro bolo asi tringelt ☺).
- tieto peniažky môžem využiť pri ďalšej objednávke v plnej výške
Veríme, že sme vám týmto článkom pomohli, a nezabudnite, že
od 1. júla sa bude pri všetkých zásielkach z tretích krajín (aj tých pod 150 €) platiť DPH (samozrejme, vrátane objednávok z YesStyle)
a pri zásielkach nad 150 € zaplatíte DPH + clo. My sme si v redakcii, prekvapivo, tento proces skúsili v predstihu, no o to ľahšie sa budeme vedieť zorientovať v novom systéme do budúcna.
Viac o osobných skúsenostiach s nákupom cez YesStyle od A po Z nájdete v článku tu.